U pravljenju pastrme obavezno izbjegavati stavljanje bijelog luka, u protivnom pastrma nije halal

 

Ovo sa fetvama Islamske Zajednice BiH u ‘sekularnoj i zajedničkoj multietničkoj državi’ Bosni, postaje više nego zabavno. Mislim na one ‘zvanične’ naredbe i zabrane koje objavljuje Vijeće mudraca-muftija pod vodstvom fetva-i-emina efendijice Ljevakovića, koje se daju isčitati.

Kao što su ‘Fetva o obaveznosti nošenja maHrame ili hidžaba’, ‘Fetva o Srebrenici’, ‘Fetva o kamatama’, ‘Fetva o muzičkim instrumentima u džamijama’, ‘Fetva o Autonomašima’ ili ova poslednja ‘Fetva o zabrani GMO ishrane kod ljudi i životinja’.
Nisu ni ostale ‘nezvanične’ koje se ne mogu naći na popisu Vijeća za muftije za odbaciti, jer i one obavezuju muslimane. Tu prije svega mislim na one naredbe i ‘išarete’ koje provlači Islamska Zajednica BiH u vidu ‘farzova’ (obaveznih preporuka) kao što je zabrana ateistima da budu sahranjeni na groblju kojim rukovodi Islamska Zajednica BiH, ili ona ‘nevidljiva’ kako je ‘haram u pravljenju pastrme stavljati bijeli luk’, budući da tumačenja putem džamija i džemata postaju u praksi ‘prave’ fetve’.

Bog me ubio ako ćeš u gradu Utica NY naći iole ijednog ‘osviještenog’ Bošnjaka a proizvođača pastrme, koji će u pripremi mesa za pastrmu staviti bar i jednu česnu bijelog luka. ‘Nije halal’, komentarišu. Na uporno insistiranje baš na bijelom luku i pastrmi jer to ovdje mlavimo kao životinje i zato jer nema skoro bh kuće na sjeveroistoku Amerike iza koje se ‘ne puši’ iz sušaonice, dobivam skoro očekivan odgovor : ‘zaboga, pa Srbi tako rade, oni stavljaju bijeli luk’.
Hebi ga, kažem, Srbi dišu i zrak, ja mislio bijeli luk je GMO i mi smo ispred muftija a ono sasvim drugi razlog, međutim vrag je odnio šalu, sve ovo sa fetvama polako postaje naša svakodnevnica.

Koja kaže da je ‘novi’ Reis nastavio sa ugrađenim temeljima i vjere i države iz vremena majstora neimara Cerića i Alije Izetbegovića, i u ovoj fazi se uopšte ne može razlučiti gdje počinje država a završava vjera, i obratno. Miješanje reisa u sve pore države dakle, nije slučajno, već nam je to ‘farz’, hoću reći obaveza. Drugačije, ne bi se vjera upetljavala u bankarstvo i kamate (uzgred, to ne čini nijedna druga vjera osim islama), kao što je bh islamska religija odlučila otvoreno kreirati paralelni sistem zakonodavstva. U kojem pravcu ‘Ured za fetve’ fukcioniše i prati. I fetvama mlati.

Poslije ocjene kako nam ‘dozvoljava’ u nuždi da možemo uzeti kredit za stan na kamatu, Reis je uz pomoć svoga vijeća donio i najnoviju fetvu kojom je zabranio da u ishrani ljudi i životinja koristimo GMO hranu. Jer ‘takvi proizvodi se svrstavaju u kategoriju ‘mešbuh’, hoće reći sumnjivih proizvoda, i kao takvi se ne mogu koristiti za ishranu ljudi i životinja čije su meso proizvodi dozvoljeni-halal’. Naravno, fetva je uslijedila nakon što je državna agencija koja tretira ovu problematiku  (Agencija za sigurnost hrane, op. Cross) dozvolila uvoz hrane (soje) sa GMO komponentama u ishrani za životinje, čime je Reis startao fetvom dajući do znanja kako se to radi u umalo evropskoj državi.

Znam, a znate i vi, GMO je genetski modifikovan prehrana i svi znamo o štetnosti ‘na silu’ stvorenog kvaliteta, međutim isto tako znamo da je ovo materija za stručnjake iz domena biologije i biotehnologije a ne za bijele ahmedije, u praksi vidimo da i nije baš tako. Doc. dr. Adaleta Durmić-Pašić, viša naučna saradnica, šef Laboratorija za GMO i biosigurnost hrane na Institutu za genetičko inženjerstvo i biotehnologiju Univerziteta u Sarajevu, koja je i sama bila konsultirana od Rijaseta IZ-a kaže da ‘fetva nije obavezujuća’, ‘da je GMO materija složena i da ne treba niti prihvatati niti odbijati apriori i jedan i drugi zaključak’, ali ipak fetva je tu, valja se po njoj ravnati. Ako hoćeš biti 100% musliman.

A biće teško. Jer, od GMO ishrane treba razlikovati GMO supstance bez kojih se jednostavno ne može. Od proizvodnje kukuruznih ulja i kukuruza do insulina kojeg treba svaki bolesnik. Ili slatkiša, bombona i šta znam još koječega.
Za koji smo onda ‘mantrak’ donijeli fetvu ako nije obavezujuća?
Neka se zna ko piše i ko donosi zakone, eto zbog čega. I da se na takve zakone naviknemo.
Lično znam da se ‘fetva o zabrani propisane sahrane autonomašima’ ispoštovala u cjelosti i, da je donijeta s početka rata a neformalno ukinuta drugom fetvom tek 2013 godine, kada je zvijeće mudraca zaključilo drugom fetvom ‘da ne postoje više razlozi za primjenu prvobitne fetve efendije Makića’, što znači da se fetve ipak donose radi provođenja. I svaka ima svoje razloge. Recimo, fetva o nošenju maHrame naređuje nam kako će mo se odijevati, sa pozivom na Kur’an iako tamo uopšte tako nije napisano, ali kad se to fetvom naredi, onda je lakše promijeniti i naše navike.
Ako ne postupiš po fetvi, postaješ zgodna meta za raspravu, zajebanciju i šikaniranje, a počesto i za nešto mnogo gore i teže.

Fetva o kamatama je s razlogom korištenja kredita Vakufske Banke i BBI banke gdje ti uzimaju ‘mjeru’ preko ‘dobiti’, budući da u halal poslovanju nema kamate, ako baš nećeš ‘kod nas’, onda u nuždi, može i kod drugih banaka. Ova potonja, fetva o GMO prehrani ima za cilj da kod uvoza biramo halal proizvođače hrane a da zanemarimo ‘one druge’, koji ‘nisu naši. Ništa se ne dešava bez razloga. Podsjetiću, kod nas je halal certifikat postao značajniji od bilo kojeg drugog certifikata, preko njega Islamska Zajednica BiH diriguje uvozom i prodajom roba, a firme se naprosto utrkuju ko će dobiti taj certifikat. Od proizvođača sladoleda do hotela ili proizvodnje hrane za ribe

Hoćemo li uskoro dobiti i fetvu o bijelom luku ili dužini brade, ostaje da sačekamo i vidimo, nije isključeno da nećemo. Jer, već je uveliko u toku rasprava oko izmjene Pravilnika o nošenju brade u oružanim snagama BiH, još se ne zna kako će pravilnik izgledati. Niti koliko će da prostite biti duga brada ‘pripadnika oružanih snaga’. Bez Islamske Zajednice BiH usvojen neće biti sigurno, kad se ne usvoji nijedan zakon dok ga ne odobri ili aminuje vijeće mudraca, neće ni Pravilnik.

photo : ilustracija